Кутията за всичко

Багаж + лична карта = на скъсани нерви

Публикувано в бръмчащи мисли, за хората и..., реално/невероятно by Eneya на януари 23rd, 2008

+ =

Малко неща са способни да ме ядосат. Петър пусна много хубава статия точно по темата.
Едно от тези уникати е проверката на багажа И личната карта в магазините.

Наблюденията ми са въз основа на Метро, Пикадили, Техномаркет и Технополис.
Тъй като не обичам да нося големи суми със себе си, принципно използвам дебитна карта, за да плащам. Харесала съм си продукт. Наредила съм се на опашката. Подразнила съм се от мудното помотване и почесване като в кварталната бакалия и… идва моя ред. Вадя дебитната карта, подавам я… и ме забиват.
“А ще може ли личната карта, моля?” … и цялото удоволствие от пазаруването заминава в канала.
Ами не, не може. Баси, не съм задължена да си показвам личната карта. Има някакви теории, че така се доказвала собствеността на личната карта или се сверявал подписа… Ми моя подпис не си прилича с този на картата баси.
Честно казано, на мен ми звучи като абсолютни тунги.
Все пак, нали знам ПИН-кода.

Освен това, ако картата е например на името на майка ти… или на баща ти? Какво правиш? Сгъваш? А ако не си приличаш? Веднъж ми вдигна луд скандал една мадама в Технополис, че това не било моята лична карта. Мацката на снимката видиш ли била с по-дълга коса. Ауч.
Стана малко шоу и накрая, след като и горил… охранителя дойде им теглих една майна и си тръгнах.

Личната карта се показва в строго конкретни случаи, като например да докажеш кой си (в правителствено учреждение… например) или възрастта си. Но да си показвам картата, за да мога да си купя нещо от магазина. Не, мерси. По-скоро ще си излезна без да съм купила нищо.
Защо? Защото покупката с дебитна карта е не по-различно от покупката в кеш. Следващия път сигурно ще поискат да видят фирмения ми договор, за да са сигурни, че тези пари, с които пазарувам са мои, а не откраднати например?
Смешно и абсурдно е.

Другото нещо, което много ме дразни. Принципно нося техника по себе си. Има хора, които носят плеър, фотоапарат, лаптоп в раницата си. И категорично отказвам да оставям всичките тези неща в без надзор в някаква смешна телена клетчица, която мога да отворя без много зор за десет секунди без ключ. Нещо повече, да ми вземат пари за това съмнително удоволствие… като депoзит. Например три лева. Не ми е за парите а за идиотското отношение. Какво, ще си тръгна и ще си зарежа багажа там ли?
Не, просто не съм съгласна. Предпочитам да се скарам с управителя, отколкото да ми откраднат фотоапарат за хиляда лева (както се случи миналото лято на една позната).
Обаче с раница не може да влезна. Защото е раница. И вътре могат да се пъхнат някакви неща. Оп, чакайте… няма ли на вратата едни специални аларми, за да предотвратяват кражбите? Имат. Тогава какъв им е проблема?
За да си оставяме вещите - да осигурят по-подходящо място за съхранение.

И още нещо. Горилите, които наемат на работа да минават през някакъв кратък курс по обноски. Защото ми писна във врата ми да ми диша някакъв мускулест индивид, за който дишането и дъвченето са две сложни задачи, които с мъка прави заедно. И на всичкото отгоре да се държи така сякаш ти прави лична услуга.
Ц, мерси.

24 Responses to 'Багаж + лична карта = на скъсани нерви'

Subscribe to comments with RSS or TrackBack to 'Багаж + лична карта = на скъсани нерви'.

  1. ro-tex said, on януари 23rd, 2008 at 1:55 pm

    Не знам как точно стои въпросът с дебитните карти, но при кредитните със сигурност са длъжни да ти поискат идентификация (a.k.a. лична карта). По мое мнение трябва да ти я искат и при дебитните - какво става ако утре те хвана на улицата, бия ти два шамара и те накарам да ми кажеш ПИН-а си? Да речем че си ми казала истинския си ПИН - отивам аз в Техномаркет, проверявам колко пари имаш на първия банкомат и пазарувам за точно толкова. Плащам си с картата на Енея Вородецки и си занимавам като пич. Междувременно ти не можеш да се обадиш в банката за да си блокираш картата, защото като един умен обирджия аз съм ти взел и телефона. Гот, а?
    Е, ако от друга страна в Техномаркет (или където и да е другаде) се наложи да си покажа и личната карта при пазаруване, то може би няма да успея да източа всичките ти пари, нали? Е, нищо не ме спира да изтегля максималната ти дневна сума през първия банкомат, но за това лек няма.

  2. GaN said, on януари 23rd, 2008 at 2:00 pm

    Добре де, те изобщо имат ли право да искат лична карта?!?!

  3. CTEHATA said, on януари 23rd, 2008 at 2:03 pm

    А аз като един хитър магазинер съм се научил да помня номера на лична карта и датата и на издаване. Чакам да дойде собственик на фирма, който иска фактура. Копирам си данните от фактурата, записвам запомнения номер на карта, проверявам в данните от фирмения регистър това наистина е собственик на фирма, а не служител и … готово! Имам всички необходими данни за широк кръг измами, дори знам коя е банката, пише си го на картата.

    С аргументи подобни на може да се измисли и оправдае всичко - от подслушването на телефонни разговори, до убиването на хора без съд и присъда …

  4. Димитър said, on януари 23rd, 2008 at 2:50 pm

    Никъде по света не искат документ за самоличност, ако плащаш с карта. Затова е подписът - ако има диспут, търговецът е задължен да предостави копие от бележката с подписа на клиента и тогава се вижда той ли е оторизирал транзакцията.

  5. Eneya said, on януари 23rd, 2008 at 2:53 pm

    Преди години по БНТ новините се казваха “По света и у нас”. Заглавието е много точно…

  6. Сашо said, on януари 23rd, 2008 at 3:15 pm

    Това с личните данни си е несериозно лигавене - всеки, който иска има 1000 други по-лесни начина за да се сдобие с тях. Мярката тук е очевидно препятствие пред измама във вреда на картоносителя и аз само я приветствам. Друг е въпросът,че от повечето снимки по личните карти не можеш да разпознаеш никого. А в договора за картата изрично пише, че нямаш право да я преотстъпваш на никого и си длъжен да се идентифицираш с документ при поискване от търговеца.

  7. iordo said, on януари 23rd, 2008 at 3:50 pm

    @Димитър: Ти кога успя да обходиш света бре? Е САЩ си ги прескочил, защото там ти искат личната карта (или шофьорската) като пазаруваш с карта.

    Не е съвсем “По света и у нас” положението значи с личната в този аспект.

    Искам да добавя и нещо позитивно за онези, смятащи че България е някякъв пъкъл в който честните хора врят в котели обкръжени от беззъби мангали и прости касиерки. Нашата лична карта се носи лесно в портмонето, сканира се от намусените типове из летищата (а те са намусени не само в назадничава България), докато италианците още се размотават с онова мазно огромно и избеляло подобие на идентификационна карта, което МВР ни издаваше преди вече доста време и си носят и паспортите като пътуват с цел сканинг.

  8. Филип said, on януари 23rd, 2008 at 3:50 pm

    Да се ядосваш за личната карта е ебати глупостта.
    PS. Новините все още се казват “По света и у нас”.

  9. excessmind said, on януари 23rd, 2008 at 3:53 pm

    Такова нещо в договора не пише според мен. Пише, че нямаш право да я преотстъпваш, но не пише че си длъжен да се идентифицираш при търговеца. На новите карти идентификацията е ПИН-а. Самия търговец надали е лице оторизирано да работи с лични данни, подпис или пин и самата карта идентифицират достатъчно картодържателя.
    Представяте ли си един натоварен супермаркет в който всички плащат с карти, както е в други страни, ако на касата искат документи за самоличност на всички. А, ама те в някои страни дори не са длъжни да ги носят постоянно. Искането на лична карта е българска изгъзица. До вчера се чудеха къде се пъха туй дето им го подавам и не знаеха дали изобщо приемат такъв тип карти, днес вече и лична карта искат. Аман от простотия.
    А, относно коментара на ro-tex, ако някой те пребие, вземе ти картата, телефона, документите, изнасили те, кажеш му пина си, и те изхвърли в кофата за боклук, обикновено отиваш в полицията, където има телефон и ги молиш да се обадят в банката и да те свържат с близките ти. Аз поне така бих постъпил, но ако смяташ че идентификацията с ЛК е по-яко и ти дава някаква сигурност, по-добре не си вади карта изобщо.

  10. iordo said, on януари 23rd, 2008 at 4:09 pm

    Абе ей. Казвам ви, че не е само в България. Неверници.

    Нека да оставим ЛК-то на мира обаче. Наистина дори в малката касиерска кошарка има доста по обективно дразнещи неща ако идеята е да се нервираме:

    1) Присъствието на неприличен брой ПОС апарати в това тясно пространство ме гнети, защото милея за съдбата на клетия обслужващ персонал.
    2) Обикновенно на всеки пет касиерки около една и половина притежават чутовните технически умения да се преборят с адските устройства.

    Та, хайде, да направим една Есемес кампания хора, и да помогнем, като лобираме за one POS terminal to rule them all.

  11. Ivailo said, on януари 23rd, 2008 at 4:56 pm

    @ro-tex: Адаш, не си прав. Аз лично ще кажа пин тип “четири нули” (това при положение, че оня ме е пребил де) и ще намеря някакъв телефон да се раззвъня по банки да спрат картата. Честно казано не съм чувал някой да са му откраднали само дебитната карта. Той откъде знае, че вътре има пари? По-вероятно е да няма. А най-вероятно е да те излъже за пина, ако ще да те млати 2 часа. Освен ако не те млати до банкомата, но там има камери (обикновено). А и какво - с едната ръка ще те държи, с другата ще пъха картата и ще пише пин ли?
    На мен обаче никога не са ми искали личната карта, пък поне 4-5 пъти в месеца пазарувам с дебитна карта. Ако ми искат обаче няма да дам. Или ще вдигна скандал или ще отида до банкомата. До колкото знам само кукитата може да искат ЛК.

  12. Petar said, on януари 23rd, 2008 at 5:29 pm

    И в Германия ти искат лична карта като пазаруваш с кредитна … Друг въпрос е колко я гледат ама на няколко пъти ми се случи да ми искат документ за самоличност като плащах с кредитната :)))) Абе, нали сме европейци, явно големите вериги магазини го раздават както на запад :))))) Въпреки че тука не ти гледат раницата като излизаш от магазина ама това е друга тема на разговор
    Не се ядосвайте за глупости, има и по важни неща

  13. Апостол Апостолов said, on януари 23rd, 2008 at 6:14 pm

    Според закона за личната информация никой освен ченгетата няма право да ти иска личната карта.

  14. roromir said, on януари 23rd, 2008 at 7:22 pm

    Аз не мога да разбера, дали се притеснявате от егн-то ли, от какво? Що не почнете да се пазарите и с касиерите в банките или в чейдж бюрата като отидете да обменяте валута - те най-спокойно ще ви обяснят как винаги можете да отидете някъде другаде, където няма да ви искат лична карта.
    При условие, че при старите кредитни карти, тези с магнитната лента, при пазаруване от POS устройство се изисква само подпис, мисля, че е логично съответния касиер да помоли за документ за самоличност със снимка.

  15. Eneya said, on януари 23rd, 2008 at 8:05 pm

    Дебитна карта… говорим си за дебитни карти.
    Нека не сменяме темата.

  16. ina said, on януари 24th, 2008 at 1:38 am

    Аз не разбирам какъв е проблемът да си покажеш личната карта. В Германия също в дадени моменти могат да ти я поискат, ако например не въвеждаш ПИН код, а се подписваш. Тогава просто проверяват имената дали съвпадат с документа за самоличност. Не е кой знае каква болка за умиране.

    А това с проверките на торбите не е приятно. Би трябвало да ги ровят, само ако имат съмнение, че изнасяш нещо. То нали и за това има двеста камери за наблюдение…

  17. Боян Юруков said, on януари 24th, 2008 at 5:00 am

    Понякога ми се е щяло да влизам в такива магазини само и само да събирам материал. Наистина нямат право да изискват личната карта. Често се каня си купя диктофон и да се разхождам с него. Толкова често попадаме на абсурдни ситуации и ще е яко ако ги имаме документирани. Впрочем може да подадеш жалба срещу тях. Ако имаш и запис на разговора, жалбата ще има още по-голяма тежест. Като им друснат няколко глоби може и да си променят политиката. Всъщност този маниер на работа се подава от шефовете им. Не са само продавачките виновни. А че не полагат усилия е вярно. Но нямат и стимул да полагат щом не могат да намерят кой да ги замести.

  18. Annny said, on януари 24th, 2008 at 1:56 pm

    Имам дебитни карти Виза и Маестро. И двете са по една и съща сметка и много се чудех защо всъщност ми ги издадоха две. Когато попитах служителката в банката, тя ми обясни, че и според нея са еднакви (това поне преди 5 години). Един ден сама открих разликата и изтръпнах. Плащам като теб в магазина с дебитна карта, предавачката я взима, връща ми я и ми казва - “Подпишете тук” - нито ПИН ми иска, нито лична карта.
    Питах нея (тя не знаеше, защо платих без ПИН), питах после и в банката и почти всички бяха учудени като разбраха, че можело и така. Намери се само една банкова служителка, която ми обясни, че с ВИЗА картите било така. Трябвало да ми искат личната карта. Е да, но не ми искаха. Т.е. ако някой ми открадне картата (както се случи няколко месеца по-късно, но с Маестро-то) ще си напзарува с нея и от цялата работа аз само ще получа един СМС, че все пак се е случило.
    От тогава не нося Виза картата в себе си и я пазя само за всеки случай. Освен това се чудя как да образовам касиерките да искат лична карта при всяко плащане с Виза, но това е непосилна задача. :( А ето, че сега установявам, че имало някой за когото представянето на лична карта било голям проблем. Всъщност това изискване защитава както мен, така и теб и аз дори се радвам, че са отказали да приемат плащането ти без нея.

  19. andreytcho said, on януари 24th, 2008 at 2:05 pm

    Смешно и абсурдно е :)

    Когато ти откраднат дебитната карта и я изсмучат тогава ще разбереш защо се иска лична карта. Това е за твое добро.

    За багажа е доста тъпо ако ти влизаш в магазин който е хипермаркет само да си купиш дъвки, а не за да пазаруваш обилно. Когато в чантата са ти парите никой не те кара да си я слагаш в кутийка. Лично и аз бих реагирал доста остро ако ми направят забележка за моята раница в която ми е лаптопа. Псувам и си тръгвам, хич не ми пука магазини колкото щеш.

  20. Боян Юруков said, on януари 24th, 2008 at 2:23 pm

    @andreytcho - в нормалните банки, ако съобщиш, че кредитната ти карта е била източена, веднага ти връщат парите. След това те започват разследване и си възстановяват сумата от този, които я е изтеглил. Ако си излъгал те съдят. Неприятно е, но политиката им е такава, че да те улеснят максимално в такива случаи. Както казах - в нормалните банки…

  21. N.Pepelishev said, on януари 24th, 2008 at 3:49 pm

    На мен пък винаги ми е много интересен аргумента в стил “какво се притесняваш да си кажеш егн-то/да си покажеш личната карта” и прочие ала половината драскачи по-нагоре. Отговора е: защото не ИСКАМ. Точка. Има закон, който казва, че имам право да не го казвам.
    За искането на ЛК. И в Щатите искали. Не знам как е в Щатите, но в Канада не искат. Никога не са ми искали, а съм ходил през цялото време с ЧУЖДА КРЕДИТНА карта (на майка ми!). Точно за това са подписите. Единственият път, когато са ми искали документ за самоличност, е когато бях забравил да се подпиша на собствената си кредитна карта и го направих пред продавачката (в Чехия). Разни държави - разни правила. Бтв като ми поиска ЛК, какво ще види, ако съм се възползвал от услугата за 2 карти към една сметка, а сметката е на съпругата ми (примерно!). Изобщо надскачат си правомощията и то яко.

    п.п. За това с раниците изобщо не ми се коментира, защото миналия ден съм се разправял с един екземпляр от ЕНА, който много убедено твърдеше, че трябва да оставя раница с техника за горе-долу 10к в нея в оная клетка. И не успя да ми отговори на кой щанд продават примерно ноутбуци.

  22. Xagrid said, on януари 26th, 2008 at 11:22 pm

    Маги слънце не си ли се замисля че може вината да е в тебе?Ти си едни сладък и ужасно съмнителен дребосък!!!!!!!
    Шегата на страна.Ако някой нещастен касиер зглупи да ми поиска личната карта най вероятно ще му се стъжни.Дори на куките само им я показвам,да я гледат от мойте ръце.Никой освен лицата описани в Чл.6 от закона за българските документи за самоличност няма право да ви изиска личната карта.Чесно казано не мисля че касиерките по магазините са “компетентните длъжностни лица”.Не искам да обичждам никой но има неоспорими факти.
    Относно тъпата охрана навсякаде.Въздох под налягане!!Не го казвма понеже аз като минавам покрайтях се дърпат на уважително растояние и никога не ми се пречкат а зашотот е истина.Те са там да се правятна страшни и да “респектират”пакосниците решили да се забавляват.Я им се изрепчете и покажете че не ги мислите а силни и срашни да видите какви са хрисими.
    Клетките за багаж.Пълна глупост.Ако реша да свия нечия чанта от там не могат да ме спрат и да искат дори.Там по скоро се залага на техниката за видео наблюдние с която запсиват и после по записи се надяват да хванат апаша.Сложете шапка и сте готови.Никакво оставяне на багажа без надзор.Аз чантата с лаптопа не си я оставям каквото и да става.
    Тъпите касиерки дет не заят как се борави с много пост терминали.Не са те виноивни .този който го е сложил там(и този който го поддърж технически) е кретен.Трябва да има смао един терминал.Достатчен е незавсимо от банакта.Те после си оправтя трансфера.Аз имам карта от ЦКБ и си пазарувам навсякаде.За некомпетентноста.Ами като са им го метнали там и са им казли “ейви инструкцията(предимно английски) Четете и се учете” и те нормално не могат да боравят.Просто някой дебил(шеф,системен администратор или хардуерен инегратор) не си е направил трудът,след като го е свързал да седне 5 минутки с тях да им каже”Спокоино сега ще го направим заедно 3-4 пъти и ще свикнеш и научиш”.

  23. М said, on януари 27th, 2008 at 4:38 pm

    За дебитна карта НЯМАТ ПРАВО да ти искат лична карта.
    За кредитна са задължени.
    Знайте си правата и викайте управителя!

  24. Ivailo said, on януари 28th, 2008 at 2:43 pm

    @Боян: Банките застраховат парите си именно от такива злоупотреби. Ако се случи така, че ти откраднат картата и я източат от някой магазин - те искат подпис, а бележката си я прибират. Като погледнат бележката ще видят, че подписа не е твой, а пък в магазините - камери бол. Но разследването си го води застрахователя, а не банката. Както каза - това в нормалните банки в белите страни. Ние май отиваме към третия свят.

Leave a Reply