Звън на камбани

2007 март 5
by Eneya

За последната седмица седем различни души ми казаха: “Абе много сте сладки, защо не се ожените.”
Колкото и да се усмихвам мило и да се разсмивам, дойде ми леко отгоре. И реших да захапя така популярната тема с брака.
Брак. Бракуване. Минаване под венчило…. прилагателни и описателни бол.
И всичко това съдържа зад себе си една доста проста истина.
Бракът е моментът, в който човек е постигнал някои от основните си цели в живота. Улегнал е. Влезнал е в някакъв ритъм. Пораснал е, да кажем. И започва да се заглежда по-спокойно към бъдещето.
Няма диви купони, но има мързеливи разходки по Витоша.
И му се приискват деца. И да има сигурност до кого се буди.
И така, ако има и половинка, с която се обичат, стъпката е съвсем лесно. Отива се в гражданското, турят два подписа и ураааа, женени.
Ако хората са достатъчно интелигентни и пораснали, бракът ще излезе сполучлив. А ако е било просто диво бързане, да се оженят само за идеята да се оженят… амиии, освен в много редки случай, ги очаква ново посещение в гражданското, но за развод този път.
Няма как просто.
Бракът е нещо доста сериозно и отговорно. За него не стига да сте сладки заедно. Трябва да си сигурен, че искаш този човек, защото текста “докато смъртта ви раздели” трябва да се приеме напълно сериозно. Всеки ред трябва да се приеме сериозно.
Само че адски малко хора подхождат така. Сякаш е просто… някаква игра.
И после защо толкова ного провалени бракове. Ми а, де, защо наистина?
Как може, двама души, които още не са се изградили като личности поотделно, да бъдат подходящи партньори? Нали все още се развиват и то много сериозно. Адски много бракове се провалят, просто защото двамата порастват в различни посоки. Или се оказва, че това не било ГОЛЯМАТА ЛЮБОВ, ами нещо с по-малки букви.
Опаааа, стана мазалото.
И сега какво? Ами развод, няма друго какво.
А ако има и деца, става съвсем различно.
Адски много хора вярват, че брак, деца и това е живота. И после се оказва, че не е… И тогава… тогава просто лошо.
Бракът е нещо сериозно, но много малко хора го осъзнават. Тях ги радва идеята за голямо парти. За подаръци. За семейство. Точно обаче сякаш си играят на семейство. “Аз съм мама, ти си тати…”.
Лошото е, че цената други я плащат понякога.
Трудно е да съжителстваш с някой. Че аз бях намразила една много добра приятелка, защото в продължение на три седмици ми беше в къщата на гости. Не ме разбирайте погрешно, още сме добри приятелки, но и най-малкия жест ми се забиваше в мозъка и ме дразнеше. А сега си представете човек, скойто сте за цял живот. Е?
Точно така.
Това е.
И ето защо гледам странно като ме питат подобни неща.
Защото като институция бракът е доста сериозна отживелица. Но всеки си решава за себе си.
Казвала съм го и преди, с това бързо порастване и скачане на всичко, което може да се пробва, не останаха мистерии. Няма вече годежи с години. Няма свенливо флиртуване и сближаване, и приятелство…. Всчко е на бързи обороти. Като лента пусната на бърз ход. И… така. Знаете, че можете да пробвате всичко. А ако не стане, мятате се пак на коня. Няма… желание и някакво проявено старание. Ама съвсем никакво.
И по дяволите “защо не се ожените”, ми звучи като “защо не се гилотинирате?” Това си е просто между двама души, място за трети просто няма, било то кибик или просто трети. Това си е тяхно решение, а вие досадни индивиди такива, си хващайте подръка забавните шегички и дим да ви няма. ;)
Поздрави.

30 Responses leave one →
  1. 2007 март 5

    Само да те светна, че понякога дори няма време за мързеливите разходки, камо ли за нещо друго. Ама то не е от брака, а от съвместното съжителство и от отговорностите.
    Дали ще кажеш клетви в гражданското или не няма да те направи нито по-влюбен, нито по-отговорен.
    Брак в гражданското е просто една легална хартия за пред света и клюкарките. Другото истинското, то не става в гражданското и не се вижда от никого освен от вас.
    Колкото до кибиците – те живеят със заблудата, че имат право на 2 обаждания и едно местене (като в любителския шах ;) )

  2. 2007 март 5

    *кима* Много съм съгласна с теб ;)

  3. 2007 март 5

    Не е нужно докато не си сигурен/на в себе си , че можеш да поемеш всички отговорности и наистина ще живееш с някой и т.н . Ако е просто заради брака ми може и без него по-добре съжителство. А може и като мен сложил съм си едни годинки които като прескоча и тогава да мисля за това нещо . За да знам , че съм улегнал и няма да направя нещо прибързано и неразумно. И за да достигна едно ниво в което сигурността предоставяна от мен да е не само на думи и да съм вечно зависещ от малки нещица ,като – днеска ще има ли пари : ) (което сега ми се случва от време на време) и някой други !

  4. 2007 март 5

    когато и двамата убият егоиста в себе си, тогава живота се превръща в песен.
    в брака трябва да се откажеш от правото си на всяка цена да си прав, това е :)

  5. 2007 март 5

    Принципно съм абсолютно съгласна с теб, но с една уговорка (да… и аз мразя като ми кажат така). Говориш, че не могат да се свържат двама души, които не са се изградили като личности… Ами изграждането на една личност не е завършен процес. Не обхваша период от: … до: … И ако вземеш да си чакаш този процес да завърши има да си чааааакаш, като в чакалня на гара! ;) Но пък от друга страна ако все още не си готов да приемеш не само съжителството, а и себеотдаването на друг човек – по-добре е да не прибързваш… Иначе – лошо.

  6. 2007 март 5

    Всичко зависи от човека до теб. Дали просто се гледкате в очите или гледате в една и съща посока.
    Не е нужно да сте пораснали, за да се жените. Можете да израстете заедно. А може и заедно да си останете деца.
    Мен пък последните дни ме питат “Кога ще пораснеш?” и тамън се бях нацупила, като прочетох поста ти и реших, че няма да порасвам пък.
    Омъжена съм от 15 години и се чувствам като в първия месец. Децата се родиха, пораснаха … и вече взехме да им пречим ;) – т.е. почти са готови да ни върнат свободата.
    така че – “за” и “против” брака може да си пише с месеци, но според мен, най-важен е човекът до теб. Нищо друго. Дори и да изглеждате не сладки, а като двойка серийни убийци, пуснати под гаранция, щом на вас ви е ОК заедно – това е!
    А дали подписът прави нещата по-истински – не знам, едва ли, но си има и своите предимства.

    @slideworld Не съм съгласна с това, че до определена възраст си малък за женене, после – може. Ако си намерил верния човек, парите не са от съществено значение. по-добре е да ги има, но определено може и с по-малко. всяко нещо си има цена.
    а дали ще е прибързано и неразумно, не се знае ;) – като те тресне любовта изневиделица, време за мислене много-много няма…

    А с Недко съм 105% съгласна. Може би наистина това е рецептата!!!

    айде, чао, че много се “разприказвах” ;)

  7. 2007 март 5

    *усмихва се*
    Мда, съгласна съм с теб LeeAnn. Добре го каза ;)
    И възрастта не е фактор.
    А за порастването – говоря да имаш идея кой си. А не тепърва да откриваш и да има разни изненади като “опаааа, ами то таковата”, защото имам познати, на които им се е случвало. Не е приятна картинка.
    Всичко зависи от ситуацията няма как ;)

  8. 2007 март 5

    @LeeAnn aз още не съм намерил , за да направя тази постъпка. Макар и да търся , но наистина ако нещо стане толкова силно като нищо това което си мисля да отиде нейде “по дяволите”. За сега това с годините дето ми е на акъл : ) ми звучи добре , но … мда всичко става.

  9. 2007 март 5

    И аз да се изцепя…Дето съм от ония, които малко “на шега” се бракуваха. “Лика-прилика сте” го чувахме от всички, само дето никой не си е и помислял, че можем да се оженим. Че кой е луд в днешно време на 21 да прави подобни неща?!…Ние ;) От развод никой не е застрахован, дори онези “порасналите” и изградили вече живота си. Аз искам нашия да го градим заедно…И да, по-трудно е, много по-трудно е да поемеш отговорности на 21, но когато има желание, има и начин. Дори някога да се разведем, което не го изключвам, никога няма да съжаля, че съм го срещнала и съм му била съпруга, че съм искала дете от него…
    А! И къде камбани, бре?! На нас никой никакви камбани не ни е бил…Това сигурно в църква?

  10. 2007 март 5

    Хубаво е да си разсъдлива :) Понякога хората не ценят свободата си достатъчно докато не я загубят и не мислят за отрицателните страни на една връзка, камо ли за един брак.

    Улови вятъра и ще видиш, че не можеш ;)

  11. 2007 март 5

    #Eowyn, след като сте се бракували на 21, собствено, на колко сте в момента?

  12. 2007 март 5

    В арабския свят е достатъчно момичето да “стане” жена, за да я оженят насила, да й отнемат девствеността насила и да я накарат да ражда насила куп деца, а после дори да й се сърдят, че не са момченца. Там бракът е желязна институция. Там жените нямат време, възможност и право да разсъждават на глас за или против, ама остарял ли е, ама не е ли, там само мъжът им е остарял – с 30-тина години върху техните и с поне още 3 жени. Ако е богат и ако баща й се е спазарил добре. Там жените наистина получават “сигурност”. Дори им забраняват да работят. Няма начин да остане без пари, ако дядото пукне или фалира ще я гледа брат й, баща й, после синът й и така натаък – осигурена е до края на живота си. Слагат я в златна клетка, отнемат й свободата, достойнстовото и човешките права и я превръщат в кухненски робот с функция за раждане на деца. Боса, бременна и пред мивката. Това е бракът в Третия свят.
    В другия, белия, по-напредналия свят младите са доста разкрепостени. Все пак родителите им са преживели сексуалната революция и са били хипари. Затова на младите не им пука особено много за брака. Живеят си заедно, правят си деца, като се разделят си се съдят по същия закон, по който се съдят и разведените и въобще не дават пет пари за брака. Естествено, по-задръстените традиционалисти все още се женят, но техните родители едва ли са били хипари. Пък и да не забравяме, че там и гейвоете се женят, ако искат. И осиновяват деца.
    Ние сме някъде по средата. Хем много ни се иска да сме модерни, хем не ни стиска да се преборим за свободата си. За личната си свобода. Българската жена, колкото и еманципе да го раздава, вътрешно в себе си е мазохистка. Тайничко си мечтае за мъж грубиян, който като удари по масата да подскачат ракийките. Търси си “мъж на място”, дето да прилича на татко й. Това е виждала, това харесва. По душа е ориенталка, по външност – европейка. За българския мъж пък да не говорим – или е самодоволен, самовлюбен новобогаташ, който мисли, че само защото има пари всичко му е позволено или дълбоко комплексиран от липсата си на пари, извинявай за израза, чекиджия. У нас средна клаа няма.
    На мене цялата работа с брака и със споровете за или против да се разписваме ли или не, малко ми прилича на колебание “дали да се върнем на изток, към изостаналите си традиции или да гледаме на запад и да се опиваме да ставаме модерни”. Азис и Китаеца са чудесен пример за един такъв несполучлив, смешен опит.
    Петър Дънов е казал, че след 200 години брачната институция няма да съществува, а аз съм склонен да му вярвам, защото е Просветен човек и черпи информацията си от източници, до които аз и ти нямаме достъп.
    Не ги виждам предимствата на подписа. Не виждам ако ти е готино с един човек защо изобщо трябва да се обясняваш на някого, че ви е хубаво заедно, че и да се разписваш под думите си. Това наистина не им влиза в работата на другите.

    P.S

    Свенливите флиртувания и годежите с години вече ги има само в третия свят.

  13. 2007 март 5

    @Amber, не сме остарели много :mrgreen: Ще навършим 23 лятото.:)

  14. 2007 март 5

    енея, права си за бързането. хората не си дават възможност връзката да се развие…и после казват, че самата брачна институция скапва нещата. със или без брак, ако нещата са си кофти, ще си останат кофти, дори и отначало да не се осъзнават като такива. с брак или без брак, или си егоист и не ставаш за съжителство или обратното :)

  15. 2007 март 5

    ох, сетих се за един мой постинг:

    http://lydblog.wordpress.com/?s=shakespeare

  16. 2007 март 6

    Eowyn, и аз се омъжих на 21… Споко, не сте прецедент ;)

  17. 2007 март 6

    Аз пък харесвам брака, наречете ме консервативна, не ми пука. Вярно, че не печелиш нищо с една хартийка от гражданското, но и нищо не губиш. А усещането да размениш халките с любимия човек пред толкова хора, да кръстосаш ръце докато отпиваш първата съвместна глътка, а после да дадеш клетва пред себе си и пред него…Е, това усещане няма кой да ти го даде, ако не се ожениш. А това се помни цял живот!

  18. 2007 март 6
    Йоана permalink

    С брак или без брак съвместното съжителство трябва да бъде абсолютно съзнателен избор, с ясната представа какво ще се промени между двамата. И въпреки това пак е възможно да има проблеми, защото хората се променят независимо от това, че са заедно всеки ден. И най-лошото е, че забързани в ежедневните битовизми не забелязваме как се е променил човека до нас, а и ние самите също. Ако го няма ефективното общуване между двамата какъв е смисъла от съжителство, ами то са си двама съквартиранти само, с общ бюджет и деца евентуално. Най-хубавото е, когато се вгледаш в очите на човека до теб, след десет години например, да видиш същото чувство, което те е накарало да си с него и с никой друг.
    Колко от вас са го постигнали? Защото моя опит показва, че това е една илюзия, непостижима и далечна, а май точно тя е смисъла на целия ни живот.

  19. 2007 март 6

    Разсъждаваш трезво… ама не са много като тебе ;)

  20. 2007 март 6

    Ми аз съм на 23, тя е на 21, заедно сме от 5 години, но едва от 1 месец живеем заедно. Нагаждаме се. За брак никой не говори и като чуем “айде, че ни се ходи на сватба” се усмихваме леко, аз казвам “пепел ти на езика”, тя нещо подобно и приключваме въпроса. Аз съм на мнение че за всичко си има време. Вярно, че мама&тати са се оженили когато тя е била на 20, но тогава времената са били други. Сега не знаеш дали няма фирмата да фалира заради лоша управленска политика например. За това аз искам да съм сигурен в себе си. Искам да съм сигурен, че ще този човек ще може да разчита на мен за всичко. Искам да съм сигурен, че 1 година след брака например ще мога да го погледна в очите, да си кимнем и да се заровим в завивките без притеснения и реплики “абе ще се оправим”. Може този момент да дойде след 1 година, може след 5, може и след 10, но съм готов да чакам колкото е необходимо за да няма после “добре де, нали никога не трябваше да се стига до тук?”.
    Та – за всичко си има време :)

  21. 2007 март 6

    Ивайло, то затова се казва “в радост и тъга, здраве и болест…” ;)
    Бракът се случва, когато си сигурен, че това е човекът, с който искаш да остарееш, а не когато имаш жилище, кола и банкова сметка.
    То и аз си мислех, че няма да се женя и не искам деца, ама се завъртяха по друг начин нещата.
    С мъжа ми се познаваме от 2,5 години и сме женени от 1,5.
    Аз съм на 23, той на 22. В деня на сключването на брак имахме точно 30 лв. в джоба, обаче преливахме от Планове, които към днешна дата са осъществени, затова сега пък чертаем други. :)
    Накратко – няма “правилен” момент, има правилен човек.

  22. 2007 март 6

    Точния човек това е ! Няма какво друго да се каже , но да имаше и нещо с което да си сигурен : ) . Няма така , че в даден момент може да е точния , а в другия уви , че е грешка… Съдба. За това ще има успешни и неуспешни бракове . Прибързани и не.
    Радващи си се хора и на 60,70,80 и съквартиранти за по 3,5,10г . Всичко има.
    Успех на тези които се опитват да живеят и живеят щастливо с половинката , а на другите да попаднат на другото същество което ще си паснат поне 90%.

  23. 2007 март 6

    Подкрепям January – има само правилен човек!!!

    slideworld, усещам някакъв страх и несигурност, че може да се окажеш излъган. Ако подхождаш така, вероятно това ще получиш – за всичко важи, не само за брака. Просто дай всичко от себе си и всичко ще получиш /не ми се сърди, нищо лично :) /

    Йоана, вероятно ще прозвучи нескромно, но НИЕ сме го постигнали. Виждам същото в очите му и сега, 15 години по-късно. И продължаваме да гледаме в една и съща посока. Е, напълнели сме, побелели сме, но пламъчето още си е там. Казвам го, не заради друго, а за да покажа, че не е илюзия, но все пак, не забравяйте: Мечтите искат доста работа! Ако стоиш и чакаш просто да се случи, то просто ще се случи, но на някой друг, а теб ще подмине.
    И не е лесно да запазиш искрицата. Най-много помага любовта, компромисите също…
    :) пак се разприказвах ;)

  24. 2007 март 6

    Е тъпото е, че като се разприказвам на една тема, а преди това съм имал предвид да изкажа мнение по две, забравям втората :)
    И да, разбира се че е ужасно важно какъв е другия човек, как се държи с теб, ти как се държиш с него и т.н. Иначе както казвате вие – си остават съквартиранти :)
    Относно избързаните решения – всеки прави такива, въпрос на късмет и усет е доколко ще са правилни те :)

  25. 2007 март 6
    Stranger permalink

    Точно докато четях коментара/поста на Тишо сутринта, една (да кажем) колежка извади кутия бонбони, гордо размаха ръка с чисто нов пръстен Swarowski (правен по поръчка, разбира се) и изпищя “Получих Предложение”! Всичко това последвано от диво пищене, кудкудякане, мляскане по бузите и сълзи от страна на останалите 5-6 бедствия в офиса и обсъждане на бъдещите тоалети за бъдещата сватба, която,
    подслушах неволно, още не била измислена като дата. Да ама пък за сметка на това пътуване до Бали в началото на април…
    Изтръпнах. Трудно ми е да опиша чувството на погнуса, което изпитах. По-голяма еснафщина трудно мога да си представя. Грабнах си кафето и изчезнах навън да изпуша 2-3 цигари докато пресъхнат сълзите и утихне разразилата се звукова буря..
    Варна, където живея от около 3 месеца вече, в много малко отношения ми изглежда “провинциална” спрямо любимата родна столица. Градът страшно ме радва и ми дава несравнимо усещане за лекота и спокойствие – нещо, което бе немислимо в София. 30 години там ми дойдоха предостатъчно и си хванах багажа при първия сгоден случай. Не само багажа, а и “мъжа”. Който, след тържествените обещания, че никога няма да му хрумва да се жени за мен (е да, вярно е, че има опит с един ранен брак вече) взе че напусна работа и тръгна с мен на секундата. Без никаква сигурност за бъдещето, без “жилище, кола и банкова сметка”, дори без работа, но с мисълта, че най-важното е да сме заедно и ясното желание да продължим да бъдем докато…Докато. (отплеснах се).
    Така де, мисълта ми бе, че във Варна ми прави впечатление тенденцията към дота по-старомодно (и, за съжаление, често избиващо към еснафско) отношение към неща като годежа и брака, мястото на жената (прав е Тишо!!! голяма част от българските жени явно тайничко си мечтаят за юмрука по масата и “бременна пред мивката”. бррр! все още не мога да го проумея), дрехите(!) – т.е. как ходя облечен/а на работа, какъв костюм/бижу ще си купя за осми март(!!!!) и ще ме “спонсорират” ли (!!!!!!!!!!!!!!!!!), или пък къде ще ходя в петък вечер (задължително в петък – така правят всички и задължително в новооткрития снобски бар – там ходят всички.
    Е, струва ми се, че в наше време и с брака нещата малко или много опират до навика и до “така правят всички” (Сорри, Тишо, за мълтипъл куоута :) )
    За мен “усещането да размениш халките с любимия човек”, за което говори Вера няма никаква стойност. Още по малко има значение дали ще бъде пред “толкова хора”, пред по-малко или единствено ние ще сме свидетели на чувствата, мислите и “клетвите” си, изречени на глас, или пък не. Ако човекът до теб е правилният, абсолютно нищо от тези неща няма значение. Единственото, което има значение е онази искрица, която се надяваш да продължиш да виждаш и след 15 или 35 или колкото било писано години. Да се държите за ръка и да се целувате “като влюбени” (цитирам реплика на приятелка, омъжена:)), въпреки, че сте заедно от три години, а не от три месеца. Родителите ми все още го правят, след 32 години брак. Желанието да живееш с този човек – постоянно, без нужда от почивка или от
    усамотение, без празни пространства, празни, увиснали във въздуха, или ненужни думи. Мълчанието помежду ви да значи не по-малко и от разговора до зори. Да заживеете заедно на първата седмица и никога да ви хрумне, че може да бъде по друг начин.
    Е, няма церемония, рокля, халка или чаша, която да ми даде това усещане. Няма публична демонстрация, от която да имам нужда, за да покажа (докажа?) на “обществото”, че човекът до мен е Той и че мога и искам да говоря за него като за “мъжа си” и че ще мога спокойно да го наричам баща на децата си един ден.
    А това може да те сполети както на 20, така и на 40 години. В този момент и решението да заживееш с този човек, с подпис или без, идва спонтанно, в същата секунда. А може и никога да не се случи..

  26. 2007 март 7

    …you need a blog.. just like me..

  27. 2007 март 7

    След като четох една от най – коментираните на Йовко статии. Бях написал към себе си.
    Май там казах най-точно някой неща. И за да не ги повтарям оставям препратката.

  28. 2007 март 7

    @Stranger: Хванала си се за думите ми, но тук пишем коментари, а не дъълги постинги. ;)

  29. 2007 март 7

    Дългите постове нямам проблем с тях.
    Само да има резон казането и да не е някакъв дребнав спор.
    За такива неща – чатове, icq, програми бол. ;)

Trackbacks & Pingbacks

  1. Звън звън « Писателският блог на Тишо

Leave a Reply

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS